Projekter

/ Ofelia Plads

  • Analyse og strategi
  • Identitet
  • Wayfinding

Ofelia Plads er en af Københavns helt centrale byrum. Pladsen er ejet af Det Kongelige Teater og Jeudan, og Le bureau fik til opgave at udvikle en ny visuel identitet til pladsen.

Den nye visuelle identitet skal dels bruges som løftestang i formidlingen af pladsen som byrum og event-venue dels synliggøre pladsens to ejere. Som en del af opgaven designer og udvikler vi et nyt fleksibelt skiltesystem, som er et vigtigt element i pladsens kommunikation. 

Bølgen er et bærende element i den nye visuelle identitet – både i typografien og i det 5. element. I fortællingen om Ofelia Plads har bølgen en dobbeltbetydning. Ofelia Plads er omgivet af vand, koncerter spilles vandet og selve pladsen skråner og bliver ét med vandet. Derudover er navnet ’Ofelia’  en reference til kvindeskikkelsen Ofelia i Shakespeares Hamlet. Bølgen refererer derfor ikke blot til vandet, men også til Ofelias lange, bølgende hår.

Endelig har vi arbejdet med pladsens ’Tone of Voice’. Kommunikationen på pladsen er præget af mange forbud: man må ikke bade i havnen, man må ikke cykle på pladsen, man må ikke spille høj musik osv. Det var derfor en vigtig opgave at udvikle et legende og imødekommende sprog, som får de besøgende til at føle sig velkommen og samtidig passe på pladsen.