Et samlet wayfindingkoncept langs Vestkysten er endnu en milepæl i arbejdet med at opbygge og formidle Vestkysten som én samlet destination og er Danmarkshistoriens indtil nu mest ambitiøse wayfindingprojekt. Le bureau og STED By & Landskab har udviklet konceptet sammen med digital strateg, Peter Svarre, kommunikationsbureauet, The Central og turismeekspert, Johanne Bugge.
Skiltning, arkitektur, design og digitale løsninger skal samlet sikre, at Vestkysten fremstår som en sammenhængende helhed. Det skal ske samtidig med, at alle de lokale særkender, attraktioner og aktiviteter ikke drukner eller underlægges det overordnede. Det ultra lokale og det sammenhængende på langs af kysten er netop det, der skaber magien.
Den samlede strategi består af fire ben: 1) En scenisk rute, der samler kysten, 2) De fysiske elementer, 3) Det digitale spor samt 4) Vejen til kystens særkender.
Designkonceptet til de fysiske elementer i Vestkysten Wayfinding henter inspiration fra søfartens navigation – både i formsprog og funktion. Konceptet og designet er udviklet i samarbejde med 9 kommuner, 3 destinationsselskaber, 2 Nationalparker, Naturstyrelsen, Vejdirektoratet, Kystdirektoratet, Dansk Kyst- og Naturturisme og Realdania.
Foto af sømærke: Poul Thompson, www.poulthompsonstudio.com